Pla
d’obertura de la Llar d’Infants El Tractoret de Campllong
Aquest document ha de
regir les condicions de la pràctica educativa dels equips docents per tal de
garantir les mesures d’higiene i seguretat establertes pels estaments públics
corresponents, com a protecció del Covid-19 durant aquest curs escolar 2021/2022.
Aquestes mesures s’avaluaran i s’adaptaran en funció de l’evolució del context
epidemiològic i dels avenços en el Pla de vacunació i en la immunitat de grup.
REQUISITS PER A
L’ACOLLIDA DELS INFANTS
- Absència de simptomatologia compatible amb la COVID-19 (febre, tos, dificultat respiratòria, malestar,
diarrea, etc) o amb qualsevol altre quadre infecciós.
- No són o han estat positius per al SARS-CoV 2 durant
els 14 dies anteriors
- No han estat en contacte estret amb positiu confirmat
o simptomatologia compatible en els 14 dies anteriors.
- Còpia de l’estat de comunicació
En
el cas que un infant presenti una malaltia crònica d’elevada complexitat que
pugui augmentar el risc de gravetat en cas de contraure la infecció per
SARS-CoV2, es valorarà de manera conjunta -amb la família o persones tutores i
el seu equip mèdic de referència-, la idoneïtat de reprendre l’activitat
escolar. Es consideren malalties de risc per a la
CoviD-19:
- Malalties respiratòries greus que precisen medicació o
dispositius de suport ventilatori
- Malalties cardíaques greus.
- Malalties que afecten al sistema immunitari
- Diabetis mal controlada
- Malalties neuromusculars o encefalopaties moderades o
greus.
● És imprescindible entregar signada la declaració
responsable establerta pel Departament d’Educació com a compromís
que l’infant compleixi amb tots els requisits necessaris per assistir a la llar
d’infants.
● Cal informar a l’equip educatiu de l’aparició de
qualsevol cas de COVID-19 en l’entorn familiar de l’infant i mantenir un
contacte estret amb el centre educatiu davant de qualsevol incidència.
● Les famílies es comprometen a vigilar diàriament
l’estat de salut dels seus fills i filles prenent-los la temperatura abans de
sortir de casa per anar al centre educatiu. En el cas que el fill o filla
tingui febre o presenti algun dels símptomes compatibles amb la COVID-19, no
podrà assistir al centre.
● Les famílies disposaran d’una llista de comprovació de
símptomes i haurà de comunicar al centre si ha presentat febre o algun altre
símptoma. En cas que la situació epidemiològica ho requereixi es pot considerar
la implementació d’altres mesures addicionals com la presa de temperatura a
l’arribada a l’escola.
PERSONAL EDUCATIU
Les persones
educadores que formen part de l’equip educatiu de forma presencial han estat
degudament informades en relació a les pautes i mesures organitzatives a
seguir, per tal de garantir la higiene i protegir-se, tenint en compte
l’escenari al qual estan exposades, d’acord amb els criteris establerts pel
Ministeri de Sanitat.
Les persones que
integren l’equip declaren presentar un bon estat de salut i no haver estat en
contacte estret amb cap persona infectada o amb simptomatologia de COVI19
durant els catorze dies previs a la reobertura del centre.
ESPAIS I GRUPS DE
CONVIVÈNCIA ESTABLES
Es manté la proposta
de l’organització a l’entorn de grups de convivència estable amb el seu tutor o
tutora, i en el marc dels quals es produeix la socialització de les persones
que l’integren. Poden formar part d’un grup estable altres docents o personal
de suport educatiu si la major part de la seva jornada laboral transcorre en
aquest grup. Un docent i un professional de suport educatiu només pot formar
part d’un únic grup estable.
En aquests grups en
els quals els membres mantenen una relació propera i quotidiana, la qual cosa permet
que no sigui necessari requerir la distància física interpersonal de seguretat
establerta en 1,5 metres.
En el cas que
terceres persones s’hagin de relacionar amb aquests grups (docents i altres
professionals de suport educatiu ) o en cas que diferents grups s’hagin de
relacionar entre si, s’han de complir rigorosament les mesures de protecció
individual, especialment la ventilació i l’ús de mascareta.
L’ús dels espais
comuns com el pati o el menjador es
realitzaran per torns, per tal de no coincidir i duent a terme les mesures de
desinfecció corresponents, després d’haver-los utilitzat. En el cas que les
dimensions d’aquests espais permetin un us simultani de més d’un grup caldrà
que estiguin clarament separats entre si.
En els espais de
reunió i treball per al personal s’han d’establir les mesures necessàries per
garantir el distanciament físic de seguretat d’1,5 metres, i és obligatori l’ús
de la mascareta. S’ha de prestar atenció a la ventilació correcta de l’espai.
Les reunions, amb
caràcter general, han de ser telemàtiques.
Organització de grups
d’alumnes, de professionals i d’espais
GRUP I ESPAI |
NOMBRE D’ALUMNES |
TUTOR/A |
PERSONAL DE SUPORT |
LLAR1 |
13 |
Judith Oliver |
Gemma Gumbau |
LLAR2 |
14 |
Blanca Bofill |
Paula Avila |
HORARIS
L’horari previst per
a l’atenció dels infants és de les 8:30 a la 18:00, contemplant la possibilitat
de fer ús del servei de menjador. Les entrades i les sortides s’han de dur a
terme dins d’aquesta franja horària.
SERVEI DE MENJADOR I ESMORZAR
Les persones que ho
necessitin poden acollir-se a l’opció del menjador, prestant aquest
servei mitjançant el càtering de Teca i Xerinola. L’opció del menjador s’ofereix conjuntament amb el
servei del descans i ambdós necessitats seran cobertes dins de la mateixa aula
de referència o bé al menjador o espai polivalent, convivint diferents grups
estables de manera que estiguin separats i ben delimitats en
diferents zones del mateix espai.
D’altra banda, es
preveu un esmorzar a mig matí, a base de fruita que també estarà subministrat
pel càtering de Teca i Xerinola.
SERVEI D’ACOLLIDA
MATINAL
El servei d’acollida
matinal es realitzarà cada grup a la seva aula i la durant a terme les tutores
de cada grup classe.
FLUXOS DE CIRCULACIÓ
S’utilitza la porta
principal per accedir a la llar. Només podran coincidir dues famílies a la
vegada dins de la llar. Les altres famílies hauran d’esperar a fora per evitar
aglomeracions.
Es recomana que només
hi hagi un acompanyant per infant i aquest no podrà accedir
a l’aula, l’educadora de referència els rebrà a la porta de l’aula o
en cas d’estar al pati a la porta d’aquest.
PEr accedir a la llar
els acompanyants s’hauran de desinfectar les mans amb gel hidroalcohòlic,
utilitzar la mascareta i sempre mantenint la distància de seguretat. Els nens
es rentaran les mans amb aigua i sabó.
Organització
d’horaris i gestió d’entrades i sortides
GRUP |
ENTRADA |
SORTIDA |
||
|
HORA |
LLOC |
HORA |
LLOC |
Llar 1 |
8:30h. a 9:15h. |
Entrada principal |
17h. A 18h. |
Entrada principal |
Llar 2 |
8:30h. a 9:15h. |
Entrada principal |
17h. A 18h. |
Entrada principal |
MESURES DE PROTECCIÓ
I PREVENCIÓ
- El distanciament físic: la
distància interpersonal de seguretat, tant en espais tancats com a l’aire
lliure, s’estableix en 1,5 metres, en general, amb l’equivalent a un espai de
seguretat de 2,5 m2 per persona, i és exigible en
qualsevol cas, excepte entre persones que tinguin un contacte proper molt
habitual, com és el cas dels grups de convivència estables. Per tant, en els
grups estables no és necessari requerir la distància física interpersonal de
seguretat establerta en 1,5 metres.
- El rentat de mans:
cal dur a terme aquesta pràctica d’higiene amb més freqüència ja que es tracta
d’una mesura preventiva molt efectiva, tant per a infants com per a educadores.
Als espais comuns i estratègics hi ha un punt de rentat de mans amb
disponibilitat de sabó amb dosificador i tovalloles de paper per assecar les
mans. D’altra banda, als espais de referència on no hi hagi un punt de rentat
de mans hi haurà dispensadors de solució hidroalcohòlica per facilitar-ne l’ús
regular (cares als adults) i acompanyar als infants on es pugui dur a terme el
rentat de manera freqüent.
Es
recomana aquesta mesura higiènica en les següents situacions:
Infants:
- A l’arribada i a la sortida de la llar d’infants
- Abans i després dels àpats
- Abans i després del wc (infants que controlen els
esfínters).
- Abans i després de les diferents activitats (també a
la sortida del pati)
Educadores:
- En arribar a la llar d’infants, abans del
contacte amb els infants
- Abans i després de manipular aliments
- Abans i després de canviar un bolquer i/o
acompanyar-lo al wc
- Abans i després d’anar al wc
- Abans i després de mocar un
infant (mocadors de paper)
- Un mínim d’una vegada cada dues hores
- L’ús de guants:
es tindran a disposició els guants d’un sol ús però l’ús d’aquesta mesura es
recomana especialment per a canviar i netejar els infants, a l’hora de donar el
menjar i per retirar la vaixella i posar-la al rentavaixelles. Per a la resta
de tasques es recomana rentar-se les mans correctament i desinfectar-les amb
gel hidroalcohòlic. Tanmateix, per garantir un bon ús d’aquesta
mesura, cal tenir present que és necessari rentar-se les mans abans i després
d’usar-los, protegir les ferides impermeables, no dur ornaments que els puguin
malmetre, canviar-los si es trenquen i tenir present que són d’un
sol ús per a cada infants. D’altra banda, segons indica Salut Pública
l’ús dels guants sovint comporta una falsa sensació de protecció enfront del
contacte amb el virus. Per tant, cal tenir en compte que un ús inadequat dels
guants pot augmentar el risc de contagi.
- L’ús de mascareta o pantalla: Segons l’OMS i les recomanacions que ens corresponen,
es desestima l’ús de la mascareta per a infants d’1 a 3 anys. De cara als
adults, cada educadora disposarà d’una mascareta i pantalla, per tal de
fer-ne ús quan no es pugui garantir la distància de seguretat, ja sigui
entre les persones adultes o amb els infants.
- Les joguines: el
material joc serà més reduït i escollit tenint en compte que pugui facilitar la
corresponent neteja i desinfecció freqüent i regular. Es procurarà que l’ús
d’aquest material sigui exclusiu per a cada grup d’infants. Les joguines de
plàstic dur seran rentades al rentavaixelles sovint. S’evitaran les joguines i
materials de roba (excepte les llars que disposin de rentadora i puguin
garantir una neteja regular per sobre dels 60º). Les joguines i material de
fusta es desinfectaran amb un drap humitejat amb solució a base d’alcohol
propílic al 70ºC.
- Cotxets: considerant
que les famílies no poden tenir accés a la llar així com la situació
excepcional, durant aquests dies no contemplem la possibilita de deixar el
cotxet a la llar.
- Roba i calçat: l’ús
de tovalloles no és permès i s’utilitzaran els papers dels diferents expenedors
distribuïts en els diferents espais de les llars, destinats a
l’alimentació i la higiene personal, per l’assecada de mans després de
rentar-se i durant els àpats, com a tovallons. Es retornarà diàriament el pitet
per tal que les famílies el rentin a una temperatura superior als 60º i fer-los
arribar al inici de la setmana. Igualment pel que fa als llençols que
s’utilitzin per la migdiada (aquests darrers s’entregaran a final de la
setmana).
- Bolquers: per
realitzar el canvi de bolquers cal seguir el procediment indicat a l’annex 4 de
les “instruccions per a l’organització de l’obertura dels centres educatius”,
gran part del qual l’ adjuntem literalment com a annex 1 d’aquest document.
VENTILACIÓ, NETEJA I
DESINFECCIÓ
- Pautes de ventilació: s’han
de ventilar totes les instal·lacions interiors com a mínim abans de l’entrada i
la sortida dels infants, així com 3 vegades al dia durant almenys 10 minuts
cada vegada. Sempre i que sigui possible es procurarà tenir les finestres
obertes i es prioritzarà aquest fet per damunt de la comoditat climàtica.
.
- Pautes generals de neteja i desinfecció: seguint les
instruccions establertes pel Departament d’Educació i les orientacions
proporcionades per l’empresa Prevint, que ens assessora en matèria de
prevenció de riscos laborals, el procediment de neteja i desinfecció de les
superfícies i dels espais es farà d’acord amb la política habitual de
neteja i desinfecció del centre. És important que no quedi humitat en la
superfície propera a nosaltres. Es poden emprar tovalloletes amb desinfectant.
Es farà servir els detergents i desinfectants habituals autoritzats per a
aquesta finalitat (amb efecte viricida).
Els
residus generats en l’atenció als infants es podran eliminar de la mateixa
manera que s’eliminen els residus habituals, amb l’excepció que hauran d’anar
tancats en una bossa a part.
Pel
que fa a la vaixella, no es requereix un tractament especial, ni utillatge de
cuina d’un sol ús. Tota la vaixella i coberts que s’utilitzin a la llar
d’infants seran rentats al rentavaixelles. Cal mantenir ben etiquetats i
identificats els gots i biberons dels infants per tal d’evitar contaminacions
creuades.
La
roba de treball (o mudes dels infants que es retornin a les famílies) caldrà
que siguin rentades amb un cicle complet a una temperatura d’entre 60 i 90º.
La
neteja i la posterior desinfecció d’espais s’ha de fer amb una periodicitat
diària al final de la jornada, procurant incidir més en aquelles superfícies de
contacte habitual.
- Gestió de residus: es
recomana que els mocadors i tovalloles d’un sol ús utilitzats per a l’assecat
de mans o per a la higiene respiratòria es llencin en contenidors amb bosses,
preferiblement amb tapa i pedal. El material d’higiene personal, com
mascaretes, guants i altres residus personals d’higiene, són considerats com a
fracció resta i, per tant, s’han de llençar al contenidor de rebuig (contenidor
gris).
En
el cas que alguna persona presenti símptomes mentre està al centre, cal tancar
en una bossa tot el material utilitzat a l’espai d’ús individual on s’ha aïllat
la persona i introduir-lo en una segona bossa abans de dipositar-la amb la
resta de residus, tal com s’ha indicat al paràgraf anterior.
- Les zones exteriors: són
espais de baix risc de transmissió del coronavirus. Per aquest motiu,
s’aconsella utilitzar espais com el pati per a la realització d’aquelles
activitats que puguin fer-se a l’aire lliure.
PROCÉS D’ADAPTACIÓ
Durant aquest període
les famílies dels infants poden acompanyar-los a l’aula seguint les mesures de
prevenció i seguretat següents:
- Requisits d’accés: La
persona acompanyant no pot participar en el període d’acollida si presenta
símptomes compatibles amb la covid-19 o els ha presentat en els darrers 10
dies. Tampoc no hi podrà participar si ha tingut contacte estret amb una
persona amb la covid-19 confirmada o amb simptomatologia compatible en els
darrers 10 dies.
- Persones de risc: Aquelles
persones acompanyants que pateixin una malaltia de risc davant de la covid-19
(diabetis, malaltia cardiovascular -inclosa la hipertensió-, malaltia hepàtica
crònica, malaltia pulmonar crònica, malaltia renal
crònica, immunodeficiència, càncer en fase activa, obesitat
mòrbida), així com dones embarassades i que no hagin estat vacunades, hauran
d’avaluar la conveniència de participar en el període d’acollida amb el seu
equip mèdic de referència.
- Nombre d’acompanyants:
Cada infant només pot ser acompanyat per una sola persona (que pot canviar
durant el període d’adaptació). Els germans o germanes que es trobin
simultàniament en el període d’acollida poden ser acompanyats per una o dues
persones. En aquest cas, sí que hi pot haver contacte amb la resta de membres
de la unitat familiar.
- Contacte i distància:
La persona acompanyant només pot tenir contacte amb el seu infant i ha de
mantenir la distància de seguretat (1,5 metres) amb la resta de persones de
l’aula (inclosos infants, persones acompanyants i persones educadores).
- Rentat de mans:
La persona acompanyant s’ha de rentar les mans amb aigua i sabó o gel
hidroalcohòlic abans d’accedir al centre educatiu i també abans d’entrar a
l’aula. També es recomana el rentat de mans a la sortida del centre educatiu.
- Mascareta: La persona acompanyant
s’ha de rentar les mans amb aigua i sabó o gel hidroalcohòlic abans d’accedir
al centre educatiu i també abans d’entrar a l’aula. També es recomana el rentat
de mans a la sortida del centre educatiu.
- Ventilació: És important
que durant aquests períodes els espais estiguin ben ventilats, seguint les
instruccions.
GESTIÓ DE CASOS
Cal aplicar el
protocol vigent de Gestió de casos covid-19 als centres educatius,
quan es detecti un cas positiu o simptomatologia susceptible de ser covid-19 en
un centre educatiu.
PLA
DE CONTINGÈNCIA: Organització pedagògica en una situació en cas de
confinament parcial o tancament del centre.
Davant la possibilitat de situacions de confinament
derivades per causes climàtiques i/o de salut, com la que vivim actualment
arran de la pandèmia per COVID 19, s’ha elaborat un Pla de
Contingència que integra un seguit d’actuacions previstes per dur a terme
en aquestes situacions amb la finalitat de garantir el desenvolupament del
servei, des del propi domicili i mitjançant l’ús de la tecnologia.
Cal tenir present que el doble servei educatiu i
assistencial que presten els centres d’Educació Infantil 0-3 té sempre
continuïtat a les cases dels infants i va molt lligat a l’acció de la família.
El treball educatiu amb els nens i nenes té a veure amb hàbits i amb el
desenvolupament de les quatre capacitats que marca el currículum d’aquesta
etapa però, a la vegada, té una implicació molt alta amb l’estat emocional dels
infants que, en les circumstàncies actuals, també és un aspecte sensible que
cal cuidar.
Per aquest motiu, el nostre pla de contingència abasta
dos grans aspectes:
● Manteniment del contacte i la relació de referència
que els nens i nenes tenen amb les educadores.
Amb la finalitat que puguin mantenir
aquest vincle -i també el que tenen entre els companys-, promourem i
facilitarem un espai virtual on hi penjarem imatges o vídeos que poden compartir.
Igualment, anirem mantenint vives les xarxes socials per tal de fer visible com
vetllem per la continuïtat de la relació amb els infants. Les
famílies, per tant, dos o tres cops per setmana, aniran rebent, en
format de vídeo o de veu, la “presència” de les educadores, ara explicant un
conte, ara llegint un poema, ara cantant una cançó o celebrant l’arribada de la
primavera, de l’hivern.... Aquest material sonor i gràfic pot ser utilitzat per
les mares i els pares com a recurs per mantenir viu el lligam de l’infant amb
la Llar.
Aquest treball es complementa també per via telefònica
si és necessari o si sabem d’alguna família que no utilitza eines TIC de forma
habitual i, tanmateix, l’equip d’educadores estarà localitzable per tal de
donar consell sobre el treball d’adquisició d’hàbits que s’estava realitzant
abans de l’aturada i atendrà suggeriments i peticions concretes que fan algunes
famílies si són al nostre abast (gravacions de les cançons que treballem, fotos
de les mascotes o altres elements de l’aula, rutines a què estan acostumats,
etc.)
● Oferiment de recursos educatius.
Lògicament, el confinament a les cases implica una
complicació de la gestió del temps quan a casa hi ha petits ja que no entenen
el que passa i demanen activitat, moviment i que s’estigui per ells. Davant
d’aquest fet tan inèdit viscut recentment i de cares a possibles repeticions de
la situació, ens ha semblat oportú establir un sistema de comunicació
regular amb les famílies en què compartim :
a) recursos per tal que puguin fer
amb activitats diverses amb els seus fills a casa,
b) articles que els puguin ajudar i
acompanyar sobre com gestionar diferents situacions que es puguin trobar.
c) vídeos i gravacions de veu de
les mateixes educadores explicant contes, endevinalles, anècdotes i fins i tot
plantejant propostes i reptes.
A banda d’aquestes dues línies d’acció directa a
l’usuari, l’equip d’educadores de cada llar i les persones coordinadores de
l’àrea pedagògica d’ORIOEDUSERVEIS SL estaran treballant pel servei
en aquests aspectes, en el cas que es produís una situació de confinament:
- Preparació i redacció de documentació interna: Principalment s’avançarà en la
redacció de documents com els informes individuals dels infants a partir del
que s’ha observat fins al moment, així com en la l’elaboració de la memòria i
altres documents d’avaluació interna fins la data del confinament.
- Treball de formació i reflexió dels equips: Setmanalment treballarem
i aprofundirem sobre algun aspecte pedagògic. Proporcionarem diferents articles
publicats sobre la temàtica escollida a partir dels quals, cada equip educatiu
realitzarà un treball de reflexió interna i posada en comú (en aspectes com: la
documentació, l’acompanyament emocional durant l’etapa del 0 a 3, etc.)
- Elaboració de material i recursos per la llar: A criteri de cada llar
es destinaran unes hores a la setmana per a la creació de material i
recursos per tenir-los a punt per a la tornada a la normalitat: recursos
per als moments de trobada de bon matí així com pels diferents
moments d’impàs (capses contes, titelles, cançoner, capsa d’endevinalles,
pràxies, ect;).
Subministrament de pícnic: únicament
per a aquells infants que presentin necessitats educatives derivades de
situacions socialment desfavorides i facin ús dels servei de menjador a la llar
mitjançant una ajuda per part dels Serveis Socials, se’ls farà arribar el
pícnic al domicili, mentre duri el confinament.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada